Søg Vis menu

Kriserådgivning

Krisehjælp

Følgerne af tørken vil for en del landmænd medføre et fornyet pres på økonomien, hvilket både kan stresse landmanden og resten af familien. Det værste er at gå med problemerne for sig selv og ikke få talt situationen igennem med familien og nogen udenfor familien.

I Bornholms Landbrug & Fødevarer har vi det stående tilbud til de bornholmske landmænd, at vi er klar til at tage den første samtale om en svær situation. Vi tilbyder, at den samtale enten er med Thomas Bay Jensen og/eller med den rådgiver, som landmanden allerhelst vil tale med. I en sådan første samtale vil vi forsøge at få skabt overblik over situationen og få talt igennem om hvilke ønsker, der måtte være.

Uanset hvilken situation landmanden befinder sig i, så kan vi tage hånd om landmanden og skabe en tryghed for, at der er varig støtte og vejledning ud af krisen. Vi sammensætter de personer om landmanden, som der er behov for, og som landmanden er klar til at lade sig vejlede af, og som han har tillid til kan få standset krisen og komme igennem en krisesituation.

Vi arbejder sammen med Kriserådgivere i SEGES og DLBR (Dansk Landbrugsrådgivning) og kan både skabe en meget kendt og lokal ramme om situationen eller sammensætte en ikke-lokalkendt personkreds omkring landmanden. Således har DLBRs socialkonsulenter en kriserådgivning, man kan ringe til på 7020 0442. Krisehjælpen omfatter:

  • Krisetelefonen, der besvares af socialkonsulenter alle hverdage mellem kl. 9 og 12. Uden for dette tidsrum kan man indtale besked og blive kontaktet næste hverdag. Krisetelefonen kan benyttes af landmænd, pårørende og konsulenter, og det er gratis at ringe ind
  • Startpakke med op til 5 timers socialrådgivning (for medlemmer af Landbrug & Fødevarer)
  • Tilbud om deltagelse i erfagruppe

En krisesituation er en individuel situation. Men er der en krise eller optakt til en krise, så tag telefonen og lad os tale situationen igennem. Vi opfordrer endvidere til, at landmænd, familier og venner er opmærksomme på hinanden og tager affære, hvis der er krisesignaler.

Vi tager imod opkald i døgnets 24 timer.